Frågor & Svar

På denna sida har vi samlat de frågorna som vi ofta får kring kollo. Hittar du inte svaret på din fråga kan du alltid maila till info@kollosommar.se eller ringa till 08-652 52 92. Viktigt att då beskriver ditt ärende så detaljerat som möjligt.

Mitt barn vill åka på kollo, hur gör jag?

Det finns två olika sätt att få en kolloplats. Om ditt barn är folkbokförd i Stockholms stad så söker ni kolloplats via Stockholms stad.  Om ditt barn inte är folkbokförd i Stockholm så kan ni köpa en privat plats direkt av oss. Mer info om detta hittar ni under rubriken ”Ansökan” i menyn.

Hur tillsätts kolloplatserna?

Varje år söker tusentals barn till kollo via Stockholms stad och tyvärr så är det inte en garanti att alla barn kan få en plats. Varje stadsdelsområde har en kvot av platser som tillsätts med ambitionen om en jämn fördelning mellan kön, ålder och antal barn per stadsdelsområde. Det är mycket svårare att få en kolloplats i början och i slutet av sommaren, eftersom många vill åka under de perioderna. För att öka chanserna att få en plats rekommenderar vi att man söker till flera olika kollon men också till flera olika perioder. Söker man endast till en period och ett kollo är chanserna lägre att man får möjligheten att åka.

Hur görs ansökan?

Stockholms stad
Ansökan ska vara kontaktcenter Stockholm tillhanda senast den 13:e mars 2024. Du kan ansöka via internet på sidan etjänst Stockholmstad.Ansöker du efter den 13:e mars kan du få en kolloplats i mån av plats, dvs en restplats.. Fyll i en ansökan för varje barn. Behöver du flera ansökningsblanketter i pappersformat finns de att hämta på stadsdelsförvaltningen. För information om hur du ansöker via Stockholmsstad se rubriken Ansökan.

Privat kolloplats
Om ditt barn inte är folkbokförd i någon av Stockholmstads 11 stadsdelar kan ni köpa en privat plats på kollo direkt av oss. När ni köper en privat plats så betalar ni hela kostnaden för kolloplatsen. För information om hur du ansöker om privat kolloplats se rubriken Ansökan.

När och hur får jag svar?

Information om erbjudande skickas ut via e-post löpande. Du har 8 dagar på dig att tacka ja eller nej till platsen när du fått ett erbjudande. Om du tackar ja blir anmälan bindande och faktura skickas ut med 30 dagars betalningsvillkor. För privat plats får man ett preliminärt besked inom två veckor. En garanterad plats får du tidigast i mitten av maj.

När ska avgiften vara betald?

Fakturafrågor och avgiftsfrågor hänvisas till Kontaktcenter Stockholm på telefonnummer 08-508 00 508

När är det kollobarnsmöte?

Onsdagen den 15 maj har vi ”kollobarnsmöte” där barnen gärna får ta med sina föräldrar. Information om detta möte hittar ni om ni klickar HÄR. Information om kollobarnsmötet kommer även finns med i det utskick som sänds när ni erbjudande om kolloplats. På mötet får ni träffa kolloledare och föreståndare samt se bilder och ställa massor med frågor.

Resan till kollot, hur går den till?

Kollogården ansvarar för resan till och från kollot. Tillsammans med ledare från kollogården reser vi med inhyrd buss, bussen har självklart bälten. Detaljerad information om resor till och från kollot finns i informationsbrevet som sänds ut till berörda föräldrar samt på hemsidan under respektive kollogård.

Hur bor deltagarna på kollo?

I varje rum bor ungefär 6–8 deltagare tillsammans. På natten finns alltid en ledare som är jour. Den ledaren sover i ett allmänt utrymme utanför sovrummen, för att deltagarna ska kunna vända sig till någon om de blir sjuka, behöver prata eller får hemlängtan. Killar och tjejer sover separat. På Akka kollogård sover deltagarna i tipitält med ungefär 10 deltagare i varje. 

Måltider

Barnen serveras tre lagade mål mat om dagen: frukost, lunch och middag samt mellanmål och kvällsmål. Vår kökspersonal har stor vana av allergi- och specialkost. I hälsodeklarationen som ni som vårdnadshavare får fylla i innan kollosommaren finns det möjlighet att skriva in specialkost. Viktigt att ni fyller i hälsodeklarationen grundligt så att vi kan tillgodose ert barns behov på bästa sätt. Kökspersonalen utgår från informationen i hälsodeklarationen om barnets behov av specialkost när de tillagar maten

Ordningsregler

Varje kollogård har sina egna ordningsregler, t ex hur fickpengar och mobiltelefoner hanteras. Information om vilka regler som gäller för respektive kollogård finns i informationsbrevet som sänds ut till berörda föräldrar samt på hemsidan under respektive kollogård.

Får jag skicka godis till mitt/mina barn?

Alla våra kollogårdar har en kiosk där säljs vykort, frimärken läsk, godis etc. Meddela detta gärna till andra släktingar, eftersom det är mycket vanligt att mormor, farmor, farfar, morfar etc skickar godis. Skicka i stället böcker, serietidningar etc. Vi ansvarar för ditt barns välmående.

Vad ska jag ta med mig?

Praktiska kläder som ni inte är så rädda om, se utrustningslistan på de olika kollogårdarnas sidor. Det flesta aktiviteter bedrivs utomhus därför är det viktigt med kläder som tål både kyla och regn. Vi rekommenderar starkt att ni har med er både regnjacka samt regnbyxor och gummistövlar. Det utgår ingen ersättning vid stöld eller skadegörelse av deltagarnas saker. Detta är viktigt att tänka på när det gäller saker av större värde som t.ex. kamera, mobiltelefon, mp3, ipod, fiskeredskap eller dyrare märkeskläder. För kvarglömda kläder ansvaras ej.

Får jag bo med min kompis?

Tjejer och killar bor i separata rum. Om du vill bo med din kompis så ska du fylla i din kompis namn och personnummer i din ansökan och på din hälsodeklaration.

Informera er om något som rör mitt barn?

Det är viktigt att du fyller i hälsodeklarationen så noggrant som möjligt, bättre med för mycket information än för lite. Hälsodeklarationen postar du till oss i samband med att du tackar JA till din kolloplats. Om vi inte får in en hälsodeklaration i tid så kan det leda till att vi inte tar emot ert barn. Det bästa och snabbaste sättet för att komma i kontakt med oss är att maila på info@kollosommar.se. OBS! viktigt att du beskriver ditt ärende detaljerat samt att namn och personnummer på ditt barn framgår tydligt i mailet.

Om mitt barn tar medicin eller är allergisk?

Om ditt barn är i behov av medicinering eller lider av någon form av allergi ska detta tydligt dokumenteras i hälsodeklarationen.  Om kollopersonal ska ansvara för medicinering behöver en kompletterande blankett kring medicinering fyllas i. Denna får ni i samband med lämning inför kollovistelsen. Viktigt att ni fyller i hälsodeklarationen grundligt så att vi kan möta ert barns behov på bästa sätt. 

Mer information finns att läsa här.  Informationen finns även i informationsbrevet som sänds ut till berörda föräldrar samt på hemsidan under respektive kollogård.

Kvarglömda saker

Sista dagen på kollo samlas alla upphittade saker ihop och visas upp för samtliga kollodeltagare. De saker som blir över finns att hämta på kolloåterträffen i september. För mer information tryck HÄR

Hur fungerar det med kiosk?

På alla våra gårdar finns det en kiosk. Den är öppen ungefär 4 gånger/period. Där kan alla deltagare handla godis, läsk och frimärken för de pengarna som lämnades in i samband med lämningen vid bussen. De pengarna som inte förbrukas får ni tillbaka efter kolloperiodens slut.

Hur är mitt barn försäkrat?

De deltagare som är placerade på av Stockholms stads upphandlade kolloplatser, omfattas av stadens olycksfallsförsäkring för barn och ungdomar. Försäkringen är tecknad hos S:t Erik försäkring. Information om försäkringen kan rekvireras från S:t Erik försäkring 08-508 29 926. Denna försäkring täcker inte borttappade glasögon, mobiltelefoner, eller motsvarande, ej heller om barnen avsiktligt förstör något. Kontrollera era egna försäkringar för att se vad som gäller vid eventuell skada eller skadegörelse. Om ni köpt en privat plats täcks barnet av sin egen hemförsäkring. För att komma till blankett för skadeanmälan, klicka HÄR

Vem ansvarar för kollot?

Stockholm Stad är ansvarig för kolloverksamheten som är upphandlad av Stockholms stad. De ansvarar för att följa upp och granska kvaliteten på kollogårdarna.

För privat köpt plats ansvarar kolloarrangören.